Kletsnat einde na een ochtendje voorntjes vangen.

Donderdag, 14 september 2017

Verslag 12e wedstrijd Voornse Kanaal, steiger 69 – 99.

Voor de 12e wedstrijddag voor de derde maal dit seizoen naar het Kanaal door Voorne. Op het deel tussen de Ijzeren brug en het gemaal Noordermeer twee vakken voor de 12 aanwezigen waarbij opgemerkt dat de eerste drie kantnummers in de grote zwaaikom zijn geplaatst om niet een heel groot gat te laten ontstaan in dit vak. Vooraf was er weer driftig gevist en leek het vissen op kleine vis te gaan worden maar als altijd is het inspelen op de omstandigheden en dat deed niet iedereen op de juiste wijze! Op vele steigers werd er gekozen voor de (korte) stok en dat zou eigenlijk de beste keuze zijn. Op de brede zwaaikom werd er logischerwijs toch naar de feeder gegrepen en sommigen hebben dit weer gecombineerd. Als altijd vraag je je na afloop natuurlijk altijd af wat de juiste keuze was en waarom je deze niet bij aanvang hebt gemaakt. Da’s nou eenmaal een onderdeel van onze tak van sport waarbij de man met de minste foute beslissingen vaak hoog eindigt.

Vissen op kleine vis en ze aan de praat houden was op deze dag de juiste methodiek. Dat laatste viel niet overal mee en er zijn parcoursdelen waar na een klein uurtje de vis gewoon op leek. De mensen die de vis wel in ruimere aantallen voor de steiger hadden staan en aan de gang hielden konden na afloop ruim 4 kilo voorn aanbieden. Voor 5 uur vissen zeker geen topgewicht maar wel een leuke en actieve ochtend! Met de feeder was het niet best. Alleen in het B vak is er met dit wapen brasem gevangen en op de kop (12) was er voor Piet Z. nog een kasteel van een snoekbaars die hem lastig viel. Conform het reglement telt “vadertje glasoog” niet mee dus kon deze na landing en een foto weer het ruime sop kiezen.

Kletsnat …… aan het einde van de rit een klets- en kletsnat slot en met links en rechts zelfs nog wat onweer. Altijd oppassen natuurlijk maar het was te overzien maar wel heel heel heel erg nat. Denk dat de meeste materialen inmiddels wel netjes droog zijn gemaakt anders dit alsnog heel snel gaan doen heren vissers!

In vak A was het Wim Langstraat die middenin het vak (3) met de korte stok 4.6 kilo voorn binnen lepelde en tevreden mocht zijn met zijn verdiende 1e plaats. Zijn buurman Piet de Platte deed zijn naam geen eer aan en ging ook voor de voorn (vast een goede tip van Wim!) en was met iets meer dan 4 kilo ook zeer te spreken. Opmerkelijk: Manmoedig viste Piet zonder paraplu in de volle regen, wat een bikkel!

In vak B viste Patrick Vroegh zich opnieuw naar een 1 met 4.4 kilo voorn. “Pat” is als een komeet op weg naar de titel en het zal voor de anderen heel lastig gaan worden hem hier vanaf te houden. Good old Ed Verbaas viste zich naar een nette 2e plaats door de korte stok en de feeder te combineren. Met 2 ons minder scoorde Ed toch ook een mooie 4 kilo plus.