Karper

Karpervissen in Spijkenisse
In Spijkenisse hebben we een grote diversiteit aan wateren met over het algemeen een goed bestand aan karper. Wij van de karpercommissie/visstandbeheer zetten ons in om op alle wateren een gevarieerd bestand aan karper te creëren. Dit willen wij bereiken door regelmatig project- (spiegel)karpers bij verschillende kwekers te bestellen en door geheel Spijkenisse uit te zetten. Dit doen wij uiteraard voor de leden. Tips en suggesties over uitzettingen of andere zaken zijn altijd welkom.
Over het algemeen zit er in alle wateren in Spijkenisse een leuk bestand aan karper maar er zijn een aantal wateren die voor bijvoorbeeld beginnende karpervissers extra interessant zijn. Te beginnen met de Modderpoel in het Vogelenzangpark [het watertje met de wiebelbrug]. Dit watertje zit werkelijk vol met kleine tot middelgrote karper die je prima met licht materiaal kan bevissen. Je kan hier met een stevige vaste hengel met een, niet te klein, haakje en sterke lijn al redelijk uit de voeten maar eigenlijk verdiend een lichte werphengel de voorkeur. In de wijk Sterrenkwartier ligt de singel aan de straat ‘de Waterman’, hier zit ook een zeer goed bestand aan middelgrote karper die het best met een lichte karperhengel bevist kan worden. Je kunt hier eigenlijk met zowel een drijvende broodkorst als met een dobber met bijvoorbeeld blikmais leuke vangsten boeken. Ook zou je hier je eerste ervaring met het vissen met piepers [elektronische beetmelders] in combinatie met loodsystemen kunnen opdoen. Ook de vijver die vanaf het winkelcentrum Maaswijk verder via de singels de wijk in loopt bevat een uitstekend bestand aan karper. Deze karpers zijn hier vooral goed te vangen met de pen en de drijvende broodkorst.
Voor de karpervissers die wat meer ervaring hebben zijn de overige waterstelsels zoals de watergangen in de wijken Waterland, Akkers, Noord en Vogelenzang zeer interessant, ook de plassen van de Maaswijk, Schenkel en de Vierambachtenboezem zijn wateren met een goed karperbestand. Op al deze wateren zijn er zelfs al karpers van 30 pond en zwaarder gevangen. Op deze wateren kun je met alle gebruikelijke karpermaterialen aan de gang.
We willen nog wel even benadrukken dat de gevangen karpers, groot en klein, met respect worden behandeld en het gebruik van een onthaakmat daarbij niet mag ontbreken. Tevens verzoeken we iedereen de gevangen vis weer terug te zetten in hetzelfde water waar deze gevangen is!
Karpercommissie HSV Ons Genoegen
Dave Arkesteijn en Michel van Druten