Grote vissterfte

Dinsdag, 29 november 2016

Helaas is er momenteel een zeer grote vissterfte in een groot deel van Spijkenisse aan de gang door een storing in het pompgemaal "Brabant".

De getroffen wijken zijn Waterland, Sterrenkwartier,Akkers,Groenewoud,en een deel van het centrum. Vanmorgen ben ik bij Reinis geweest en de eerste schatting was dat er in de getroffen wateren duizenden kleine vissen geruimd zijn en rond de 200 grote vissen (voornamelijk karpers). Het ruimen is vandaag ook de gehele dag doorgegaan dus komt nog een zooi bij. Ik vrees dat de getroffen wateren vrijwel visloos zullen zijn uiteindelijk.

Ik heb zojuist wederom contact met het waterschap gehad en het laat op merken van het probleem bij pompgemaal Brabant werd veroorzaakt door een defect meldingssysteem. Momenteel zijn de waterwaardes op sommige punten aardig verbeterd maar op de meeste punten nog volop slecht. Het doorspuien/afvoeren van het vervuilde water word volgens het waterschap sterk tegengehouden door het in slechte staat verkerende water(oa dichtgeslibde duikers)waar de gemeente Spijkenisse voor verantwoordelijk is. Ook is de gemeente Nissewaard gewoon op bepaalde punten verder gegaan met baggeren wat ook niet handig is aangezien dat de waterkwaliteit sowieso nadelig beïnvloed. Momenteel is het nog wat te vroeg om naar 1 partij te gaan wijzen maar het lijkt er op dat er vanuit beide partijen fouten gemaakt zijn.

Het waterschap denkt nog de gehele week nodig te hebben om de waterwaardes weer op normaal niveau te krijgen. Eerst moeten het waterschap en gemeente Nissewaard de wateren weer op orde krijgen, daarna als de omvang geheel in kaart gebracht is zullen wij (HSV Ons Genoegen) zsm trachten om met beide partijen om te tafel gaan zitten om tot een oplossing proberen te komen.

D. Arkesteijn - Commissie "Waterkwaliteit- en Visstandbeheer HSV Ons Genoegen"

28 november 2016