Met de feederhengel

Feederhengels … Wat, Waar, Wanneer?

Aan het begin van de jaren 80 van de vorige eeuw overgewaaid uit Engeland is het vissen met de korf op afstand razendsnel een zeer populaire techniek geworden die door velen wordt beoefend. Het kan een zeer effectieve manier van vissen zijn waarbij er met weinig voer een zeer compacte voerplek kan worden opgebouwd en waarbij soms geweldige vangsten worden geboekt. Onderstaand een korte beschrijving van welk type hengel waar is in te zetten.

Over het algemeen vist men niet snel met een te zware hengel. Hengels met een werpvermogen tot ± 50 gram (lichte feeders) worden door ons gebruikt op o.a. Het Voornse Kanaal.We blijven tenslotte redelijk dichtbij.

Wanneer er gevist wordt op wat grotere afstanden of wanneer er veel wind staat ( Brielse meer, Bernisse ) dan kiezenwe vaak voor wat zwaardere hengels met werpgewichten tot ± 80 gram (medium heavy en heavy feeders) met vaak een dunne gevlochten lijn op de spoel. Gevlochten lijn bezit immers geen rek waardoor het zetten van de haak na een aanbeet op grotere afstanden wat beter zal gaan dan wanneer er met nylon op de spoel wordt gevist.

Onder extreem zware omstandigheden zoals o.a. het Spui waarin we soms te maken hebben met zeer zware stroming gebruiken wij hengels die gewichten aankunnen van ? 150 of 200 gram (extreme heavy). Bedenk dat onder dit soort omstandigheden er soms korven gebruikt moeten worden van 100 tot 150 gram. Wanneer u niet in het bezit bent van een zeer zwaar model feederhengel is het echt niet gek hier eens wat te experimenteren met bijvoorbeeld lichte zeehengels. Deze kunnen deze zware omstandigheden prima aan en bezitten een voldoende soepele top om de aanbeten goed door te geven.

Leuk verhaal, maar welke lijnopzet, korven, haken moet ik gebruiken?

Ga uit van de meest simpele opzet die bij u bekend is of die u kunt verzinnen.
Wij raden in ieder geval het gebruik van allerlei afhouders, die hiervoor in de handel zijn, af. Een opengeknipte grote lus in uw hoofdlijn waaraan korf en onderlijn worden gemonteerd is nog steeds een zeer effectieve manier. Simpelheid in uw opzet zorgt vaak voor de minste problemen.
Het raadplegen van medevissers of allerlei websites kunnen u hier verder helpen.

Korven....

Er zijn op de hengelsportmarkt al meer korfmodellen beschikbaar dan we ooit hebben kunnen dromen. De één is nog mooier dan de ander maar ze hebben eigenlijk maar één functie. Het met precicie op afstand brengen van uw voer en aas. Of u nu kiest voor een open of een dicht model maakt niet zo veel uit maar zorg voor een redelijke balans tussen ( korf ) gewicht en hengel. Juist dan bent u in staat probleemloos te vissen en helpt het u uw materiaal heel te houden ( menig hengel is gesneuveld door een veel te zware korf ).

Training....

Het exact gooien van een korf op zeker wat grotere afstanden vergt vaardigheid en training en soms gunnen we ons dit niet. Het is helemaal niet gek om in een park eens wat te oefenen ( zorg wel voor wat veiligheid voor omstanders! ). Wanner u liever aan de waterkant oefent mag dat natuurlijk ook. Neem in beide gevallen een vast richtpunt waar u op gaat gooien maar forceer niets! Zorg voor een ( visafstand ) die u makkelijk kunt bereiken maar ook na het opkomen van wind bereikbaar blijft. Die visafstand zet u natuurlijk vast door uw hoofdlijn achter de clip van uw molenspoel vast te zetten. Het bereiken van de juiste afstand is dan in ieder geval verzekerd en zorgt ervoor dat uw korf iedere worp op dezelfde plaats eindigt. De richting bepaalt u zelf en vergt zoals eerder gezegd wel wat oefening. U zult zien dat er wat tijd noodzakelijk is om het gooien onder alle situaties onder de knie te krijgen maar het zal u uiteindelijk veel vis opleveren.
Juist het zuiver gooien is heel erg belangrijk bij het feedervissen waarmee u zorgt voor een kleine compacte voerplek waardoor de vis zich rondom uw zorgvuldig aangemaakte voer en aas zal concentreren.

Gebruik ik eigen voer of kies ik voor fabrieksvoer?

Het gebruik van lokvoer is al jarenlang een beetje een Hokus Pokus verhaal en vaak met allerlei geheimen omgeven. Of u nu kiest voor een eigen samenstelling of voor fabrieksvoer maakt eigenlijk niet zo veel uit. Zorg er in ieder geval voor dat u altijd gebruik maakt van de meest verse ingredienten die u kunt vinden, dit is altijd beter dan wanner u een voer samenstelt uit oude, muffe ingredienten. Dit is een kostbare zaak en levert altijd minder vis op dan wanneer u kiest voor een simpele maar kakelverse samenstelling. Koop dus niet zo veel tegelijk in en doe dit bij voorkeur in een goede hengelsportzaak die door veel klanten wordt bezocht en waarvan de voorraad regelmatig wordt ververst.
Wanneer u kiest voor een fabrieksvoer ( en waarom ook niet? ) zorg dan voor een juiste samenstelling. Vaak is op de site van de leverancier of de verpakking meer informatie terug te vinden wat er waar gebruikt moet worden, waarbij er rekening wordt gehouden met de waterdiepte, de stroming, de vissoort en de door u gebruikte techniek.

Tot ziens aan de waterkant!

Wedstrijdcommissie H.S.V. Ons Genoegen