Kletsnat slot aan het eind van een ochtendje voorn vissen.

Maandag, 1 oktober 2018

Verslag 13e wedstrijd Voedingskanaal, Spijkenisse.

Alweer de laatste aan het Voedingskanaal voor dit seizoen want op basis van eerdere jaargangen is de oktober versie geschrapt en wat naar voren gehaald. Benieuwd waren we naar de uitkomst van deze keuze. In een heel ver verleden was het Voedingskanaal altijd goed voor veel voorn in de genoemde periode (en zelfs nog veel later in het jaar) maar met name de laatste jaren was dat nou net weer niet altijd het geval. De vangstgegevens vooraf waren zeer duidelijk (aan allen dank voor het delen van deze informatie heren!!), de voorn is aanwezig! De vraag was natuurlijk wel of ze ook wilden eten.

Als alternatief voor het eerste deel vanaf de sluis nu een keer vanaf het hek (ter hoogte van de bult start fietspad) terug uitgezet wat resulteerde in twee ruime vakken waar nummer 1 te vinden was net voor het gat aan de overzijde (normaal ergens rond het oude nummer 14). Al tijdens het uitzetten door uw commissie was de aanwezigheid van de voorn overduidelijk. Massaal lieten ze zich over de gehele parcourslengte zien dus dat beloofde wat.
Wat beloven deden ze ook in De Bilt. De voorspelde droge morgen werd afgesloten met de eveneens beloofde mogelijke bui maar deze was van dien aard dat we allemaal als een stel verzopen katten de zaterdagochtend beëindigden. Maar ondanks het klets en kletsnatte slot was het mooi weer ouderwets veel voorn te kunnen vangen aan het Voedingskanaal en da’s altijd beter dan een vak winnaar met 800 gram grondel natuurlijk. Dus een heel groot probleem zullen de meesten niet gehad hebben met het ze..natte pak. Dat droogt gewoon weer op tenslotte en zo ziet ons materiaal ook nog eens een schone droge doek.

In vak A was het Wim Langstraat die op kantnummer 2 aanvankelijk kort startte (met de matchhengel of vaste stok weet ik even niet) maar na het wegvallen van de aanbeten in het verloop van de wedstrijd overschakelde op de feeder. Met een fraaie 6.7 kilo eindigde Wim als vakwinnaar. Een 2 was er voor Ed Verbaas die op de kop (1) volop werk had aan al die voorns en de gewogen 4.7 kilo niet helemaal goed had ingeschat, het viel hem zelfs wat tegen. Vast de tel kwijt geraakt .

In vak B was het Piet Barendregt die op 8 de matchhengel hanteerde en aanvankelijk wat stroef op gang kwam maar uiteindelijk gestaag zijn vis ging vangen (tips van meneer Henk ontvangen?). Ook hier na het wegvallen van de aanbeten een switch naar de feeder en eindigend met 6.2 kilo een 1 voor Piet de Platte. Zijn buurman Theo Bakker op 9 startte met de stok op 9 en 11 meter en ving razendsnel zijn eerste vissen. Maar ook hier na het wegvallen van de aanbeten kortbij na circa twee uur een switch naar de feeder om met slechts 68 gram achter Piet te eindigen met 6.1 kilo.

Verder opvallend in het B-vak …. De nummer 3 en 4, Jaap Boer en Patrick Vroegh, eindigden op respectievelijk 5.9 en 5.9 kilo en het verschil tussen deze twee heren was met slechts 18 gram nog miniemer als tussen 1 en 2 ….. en voor de slimme rekenaars tussen de nummer 1 en 4 was sprake van slechts 292 gram. Vast niet heel veel vaker voorgekomen op een zaterdag competitie dag. Alle drie net achter Piet zullen vast heel even terug denken aan die verspeelde voorn of die vis die net naast het viel …...