Stokken op een buitengewone morgen aan de Molshoek.

Zaterdag, 20 oktober 2018

Verslag 15e wedstrijd Voornse kanaal, Molshoek.

Einde seizoen nadert dus de vis trekt Westwaarts. Uw commissie had voor deze dag de steigers 31 – 61 aangevraagd maar nam het zekere voor het onzekere en heeft na het doorkrijgen van de vangstberichten aan De Molshoek (dank voor deze informatie!!) gekozen voor deze locatie. Steigers 1- 30 waren ook al bezet dus er was niet heel veel keuze. Dat informatie vooraf niet altijd strookt met de resultaten op zaterdag werd snel duidelijk. Tijdens het uitzetten was de voorn volop en zichtbaar aanwezig maar de vraag is dan natuurlijk altijd of ze ook willen eten. Nou dat viel dus best wat tegen en kwam zeker niet overeen met de hoeveelheid vis die daar moet staan maar dat beschouwen we dan maar als een luxe-probleem. Enne buitengewoon waren de omstandigheden. Fantastisch weer en ook nog eens nagenoeg windstil! Een topdag.
Vanaf de start werd er vis gevangen echter vielen de aanbeten ook weer snel terug of werd er alleen kleine vis gevangen (roofblei, winde en voorn maar dan van Zomeravond formaat). Op sommige delen van het parcours viel de beet zelfs helemaal weg en werd het schrapen. Kortom een dag om veel te leren en uit te proberen hoe aan de vis te komen en dat deden we allemaal weer anders.

In vak A was het op kantnummer 3 Theo Bakker die na een erg trage start vooral het 3e uur volop aan de bak moest om de vis aan de praat te houden en te kunnen blijven vangen. Iedere inzet op 6 meter werd vergezeld van een beetje casters met de katapult en leverde veel maatse voorn in korte periode op. Eindigend met iets meer dan 3 kilo was de vakwinst een feit. Een 2 was er voor zijn buurman Hans van der Torre die op 2 heel snel uit de startblokken schoot met direct aardige voorn maar die langzaam wegzakte en uiteindelijk alleen maar kleine vis uit het water wist te peuteren en met 2.8 kilo deze dag eindigde.

In vak B was het zelfs nog lastiger. Op de kop (10) zat Piet Barendregt die zijn zaterdagmorgen opleukte door eerst met de stok 2 uur en aansluitend met de feeder 2 uur achter de voorn aan te gaan. Met 2.7 kilo had Piet een voldoende ruime marge opgebouwd en scoorde een fraaie 1. Een 2 was er voor de jarige Wim Langstraat (Gefeliciteerd!!) die op kantnummer 8 zijn stok op 11 meter in stelling had gebracht maar niet verder kwam dan 1.6 kilo. De vis liet het op dit deel parcours na 2 uur behoorlijk afweten en dus zat er niets anders op dan met veel geduld en schrapen dit gewicht op te bouwen. Ook wel weer apart …. de exact gelijk eindigende John de Neef en Ed Verbaas die met 948 gram beide maar mooi een 3.5 scoorden!