Instructiedag "O.B.S. De Branding"

Vrijdag, 14 juni 2019

Op vrijdag 24 mei 2019 is er door Sportvisserij Zuid West Nederland, onder de bezielende leiding van vismeester dhr. Gerard Paulussen, een visles verzorgt op O.B.S.De Branding te Spijkenisse.

In het eerste instructiedeel van meester Gerard werd de kinderen alles over de biologie, de natuurlijke leefomgeving en de diverse vissoorten verteld waarbij meester Gerard ook uitvoerig stil stond bij ons gedrag aan de waterkant en hoe de kinderen om moeten gaan met de natuur. Respecteer deze altijd en zorg goed voor de gevangen vis door bijvoorbeeld altijd je handen nat te maken wanneer je een vis moet vastpakken.

Na een korte pauze in het ochtenddeel deden voorzitter Rens en secretaris Theo van de lokale hengelsportvereniging, heel enthousiast onthaald met de kreet “daar hebbie onze Ons Genoegen matties”, ook hun intrede in het klaslokaal en werd de kinderen tekst en uitleg gegeven over het netjes onthaken van een vis met als instructiemateriaal levensechte rubber vissen en onderlijnmateriaal. Aan de slag dus met hun eigen hakensteker! Dat de kinderen soms wat moeite hadden om de vissen netjes te onthaken was natuurlijk niet zo gek. Veel was nieuw voor de groep maar na de geweldige uitleg van meester Gerard en wat oefening hadden de meesten dit toch snel onder de knie. Mij bekroop het gevoel dat ze eigenlijk nog maar één ding wilden. Naar de waterkant en vissen!

Tijdens de voor de kinderen noodzakelijk middagpauze zijn de instructeurs alvast vertrokken naar de watergang aan de Korteweg. Aldaar werden een 16-tal hengels gereed gemaakt en evenzoveel emmertjes met wat water gereed gezet.

Geen eendjes maar alle hengels in het water ….. en het water in de emmers.
In afwachting van de kinderen werd door de begeleiding reeds de eerste karper gespot, natuurlijk niet de vissoort waar we het op voorzien hadden maar wel mooi om te zien.

Gespot!

Na de aankomst met de meester konden de kinderen niet wachten aan de slag te gaan. Velen hadden wilde plannen eens flink uit te pakken met in de klas zelfs jongens die dachten wel even te gaan scoren met een heleboel vissen. Altijd leuk dit echt gemeende enthousiasme natuurlijk. Allemaal voorzien van “zeer geheim voer” en wat maden gingen ze aan de slag.

De meester kijkt toe ……

Talrijke tuigjes zijn tijdens de instructiemiddag gesneuveld maar met veel geduld en begrip werden alle kapotte tuigen direct door de begeleiding vervangen voor een nieuw exemplaar zodat de kinderen lekker door konden vissen.
Nadat de eerste vissen waren gevangen was er wat leuks te ontdekken. De meiden in de klas deden het eigenlijk beter dan de jongens en gingen deze zelfs voorbij. Ze vingen niet alleen de meeste maar ook nog de grootste vissen. Jammer boys, volgende keer beter hoor.

De begeleiding met meester Gerard Paulussen links, rechts Rens van Bijsterveld.

De begeleiding raakte zelfs de tel kwijt. Maar na afloop van deze geweldige dag hebben we eigenlijk alleen maar winnaars! Alle kinderen hebben een opperbeste dag beleefd en daar gaat het tenslotte om. Lekker bezig in de natuur met van alles dat groeit en bloeit en ook nog een visje vangen. Wat wil je nog meer.