Ouderwets goede vangsten aan het Spui.

Zaterdag, 14 september 2019

Verslag 12e wedstrijd Spui, Zuidland.

Dit keer wel vissen aan het Spui! De locatie die de vorige keer niet te bevissen was door de stormachtige wind liet zich vandaag van haar beste kant zien. Als zelfs vanuit passerende zeilboten het verzoek komt even te wapperen omdat ze niet vooruit kwamen dan is overduidelijk dat we daar als een koning op onze tronen zaten. Het hele kleine beetje wind wat tussen de buien door op kwam steken hadden we bovendien nog in de rug. Net als onze auto trouwens!! Wat een luxe als je op dit parcours je materiaal zo af kan leveren en weer op kan halen op je kantnummer. Wel een beetje oppassen op de stenen natuurlijk maar dat is een luxe probleem. De wedstrijdcommissie had na wat weegproblemen eerder 2 stuks nieuwe weegschalen aangeschaft en deze zouden direct hun dienst bewijzen! Gecombineerd met de driepoot van Piet en door de hulp van iedereen een feestje om de meer dan uitstekende vangsten te wegen. Want vis hebben we gevangen niet zo’n klein beetje ook. Het Spui bleek weer eens ouderwets goed en velen van ons zijn vast in hun herinnering terug gegaan naar de tijd dat dit meer regel dan uitzondering was. We vertrouwen er zeer op dat deze lijn zich doorzet want dit was een dag om in te lijsten. Weliswaar allemaal kleddernat geregend maar de vangsten maakten dit meer dan goed. Spui en de feeder blijft een geweldige manier van vissen al zal niet iedereen dit direct onderschrijven. Aas brengen tot de macht veel blijft hier het motto. Als de vis wil eten zorg dan dat er voldoende eten ligt en het werk is al half gereed. Dit jaar ook weer meer en meer massieve voorn van ongekend formaat en zo sterk als een beer en zeer zware brasem als bonusvissen tussendoor. Zo kom je nog eens aan leuke gewichten! In beide vakken werd volop vis gevangen en was het vooral zaak de vis aan de gang te houden. Enige regelmaat aan het Spui zal wel altijd een moeilijk ding blijven want door de veranderende stromingspatronen en neringen zal de vis altijd verplaatsen een met golven uw stek bezoeken dan wel weer verlaten. Het is tenslotte geen stilstaand water en alle kennis die we hebben opgebouwd op dat type water kan aan het Spui direct de prullenbak in.

In vak A was het Hans van de Torre op kantnummer 2 die met even 24 kilo een opperbeste ochtend had. Ruim achter hem eindigde Piet Zevenbergen op kantnummer 4 met een fraaie 19 kilo en een beetje op een keurige 2e plaats. Als de nummer 3 en 4 in het A vak samen nog eens 33 kilo vis aanbieden dan heeft u een beetje een idee van de vangst vandaag.

In vak B was het met een slaper op 9 Patrick Vroegh die op kantnummer 10 de weegschaal liet stoppen op bijna 28 kilo. Heel veel voorn voor Patje met enkele bonusvissen en een prima ochtend en een mooi gewicht dat door de nummer 2 niet gehaald werd. Theo Bakker eindige op kantnummer 8 met ruim 23 kilo bestaande uit weer veel minder voorn maar meer brasem maar was toch dik tevreden met dit resultaat. De buren hebben nog wel een lijn en hengel horen fluiten en een korf heel ver horen plonsen na een lijnbreuk tijdens het ingooien, een zelden voorkomend bedrijfsongevalletje voor “Patjuh”