We worstelen en komen boven, spierballen noodzakelijk.

Dinsdag, 17 augustus 2021

Verslag 5e wedstrijd Spui, Zuidland.

Naar het Spui, een water dat ook wel bekend staat als spierballen- of grote mannen water. Altijd hard werken hier en soms heel verrassend. Door diverse afzeggingen slechts 6 man aan het vertrek maar die hadden er niet minder zin in. Er is gevist in het voorste deel nabij de oude bekende verzamellocatie en dat zou geen vervelende keuze blijken. Vooraf waren de berichten wisselend met niet echt uitschieters, soms zelfs wat teleurstelling maar deze zaterdagmorgen gaf het Spui weer eens het beste van haar zelf prijs door ons te verrassen met het beste wat zij te bieden heeft. De vis was helaas niet overal massaal te vangen en op sommige kantnummers waren er wat hoofdbrekens nodig om de vis te landen. 5 uur vis vangen is nog nooit het geval geweest op dit water en het wegvallen of juist weer terug komen van de stroming zorgt altijd voor actie. En actie was er voldoende. Met de nodige spierkracht werden er wat visjes gevangen, de deelnemers zullen wel even nodig gehad hebben voor het fysieke herstel (ik in ieder geval wel!).

In vak A was er vakwinst voor Hans van der Torre die na 3 uur behoorlijk wat achter lag maar na de kentering op 3 uur vissen de vis er vol op kreeg en zo snel zijn achterstand in kon halen en de rest voorbij kon steken om met bijna 24 kilo het vak te winnen. Naast hem ving Theo Bakker op kantnummer 2 de eerste 3 uur bijna al zijn vis en zat de laatste 2 uur nagenoeg alleen nog als vakvulling aan de waterkant. Met bijna 16 kilo wel een aardige morgen natuurlijk.

In vak B was het de buurman van vakwinnaar Hans, in dit geval Patrick Vroegh, die in een mooie stijl de vis redelijk aan de gang kreeg en dit aardig vol wist te houden. Na de kentering ging Patrick echter helemaal los en in een razend tempo werd er gewerkt aan een fors totaalgewicht. De weegschaal gaf uiteindelijk in twee weegbeurten ruim 35 kilo op de lijst. Good old Rens van Bijsterveld viste naast Patrick naar een 2e plaats met ruim 17 kilo. Ook Rens benutte de complete vistijd en zou in de laatste 5 minuten met nog twee hele beste brasems nog even lekker aan zijn gewicht werken.

Opvallend dat de verdeling weer anders was dan wij altijd maar denken. De mannen aan de binnenkant van de twee aaneengesloten vakken scoorden dit keer de hoogste gewichten. Met het Voedingskanaal de vorige keer en alle wedstrijdervaring in onze gedachten duidelijk weer eens wat anders en dat maakt het ook wel weer leuk. Dank aan schrijfmeisje Linda! De commissie had haar handen vol met wegen dus de hulp is zeer gewaardeerd.