Bonusbrasems beslissend aan Voedingskanaal

Vrijdag, 29 september 2023

Verslag 13e wedstrijd 2023: Voedingskanaal, Spijkenisse.

Naar het Voedingskanaal voor alweer de 13e wedstrijd van dit seizoen. Vooraf waren er zeer wisselende vangstberichten of wel goede berichten maar dan weer op andere locaties aan het kanaal en wat is dan wijsheid? De commissie koos voor het deel Noordoever waar in het verleden goede resultaten waren geboekt en alsmede de vergunning voor was aangevraagd en zette een strak en ruim parcours uit voorbij de landtong. Met alleen wat blauwalg in de oeverzone zag het er daar beter uit dan kort bij de sluis want daar kon het water de vergelijking met erwtensoep met gemak doorstaan. Met weer verschillende opties in de foedralen was het weer een dag van keuzes maken en zoals heel vaak maakte iedereen de voor hem beste keuze die weer geheel anders kon zijn dan die van de buurman. Er werden veel feeders gereed gemaakt maar toch konden we ook een artiest met de stok ontwaren en is er zelfs een matchhengel gesignaleerd. Tijdens het uitzetten was er al wat vis gesignaleerd dus de heren gingen er eens voor zitten maar natuurlijk is de aanwezigheid van vis geen garantie. Vanaf de start direct vis is leuk en kan veel opleveren in een 5-uurs wedstrijd maar dat was weer niet voor iedereen weggelegd. Links en rechts kwamen al snel de eerste voorns binnen aan alle hengeltypes maar gedurende de 5 uur zou er toch nog wel wat veranderen. Voor de mannen met de feeder was het wat lastiger want op snelheid voorn vangen met de feeder is een ding! Heel vaak is de vis snel weg of bestaat de ochtend uit veel missende aanbeten, kortom dat blijft een lastige werkwijze. Als dan ook de hoeveelheid aanbeten langzaam wegzakt wordt er vaak al gedacht aan een min of meer mislukte wedstrijddag maar dat zat deze keer iets anders in elkaar want bij enkelen verscheen er brasem op de voerstek. Met een paar van deze exemplaren waarvan sommigen dit keer van een ongekend gewicht (biggen!), zou er heel veel veranderen in de uitslag bleek bij weging.

In vak A was er winst voor de op kop vissende Piet Zevenbergen die vlot een brasem en wat voorn ving maar vervolgens stilviel en wat uren naar de kromme hengel van de buurman heeft zitten kijken. Door nog een paar bonusvissen in het laatste uur maakte Piet echter wel een 1 met iets meer dan 9 kilo. Buurman Theo Bakker koos vanaf de start voor de 11 meter stok en met meer dan 100 vissen stokte de weegschaal bij 8.7 kilo voorn en baars wat ruim voldoende was voor een 2.

In vak B was het Rens van Bijsterveld die middenin het vak halverwege de wedstrijd vlot achter elkaar drie hele dikke brasems ving en deze optelde bij zijn eerder gevangen exemplaren en zo met wat voorn een ruime 10 kilo en een mooie 1 scoorde. Patrick Vroegh sloot de rijen op de staart en viste afwisselend met de matchhengel en de feeder zich naar ruim 8 kilo en een 2.