Onverwacht veel vis aan een fors stromend Voornse kanaal.

Zondag, 12 november 2023

Verslag 16e wedstrijd 2023: Voornse kanaal, Molshoek

Voor de 16e wedstrijd van dit seizoen op naar de Moshoek. Voor iedereen het moment waarop we ons realiseren dat het wel weer heel snel gaat met de competitie en dat het eind in zicht begint te komen. Vaak worden de laatste belangrijke wedstrijden welhaast traditiegetrouw uitgeknokt aan dit stukje watergang voorbij het winkelcentrum. Het is er altijd prettig zitten en de vangsten zijn met slechts enkele uitzondering meestal wel goed te noemen. Een watergang die dit keer overigens een heel ander karakter had dan we gewend zijn. Normaal is het in deze periode voorn vangen met de vaste hengel maar door de zeer overvloedige regenval was het Voornse kanaal echter veranderd in een bak bruin water waar ook nog eens een zeer forse stroming stond doordat alle poldergemalen volop stonden te draaien om al dat water af te voeren. De ervaren rotten onder ons wisten bij dit beeld direct dat het inzetten van de vaste stok totaal nutteloos zou zijn vandaag en pakten een feederhengel uit de foedraal. Vanaf de start was het wachten op wat actie en die kwam heel verrassend langzaam op gang al zullen we niet allemaal tevreden zijn met het resultaat. Bijna iedereen viste op driekwart breedte of iets korter om de brasem en andere bodemvis te foppen en dit ging gedurende de ochtend zowaar steeds beter. Daar waar sommigen het moesten doen met een bescheiden hoeveelheid konden anderen deze dag bijna niets fout doen en lieten de gewichten flink oplopen. Kortom een verrassende dag met onverwacht veel vis in een kort tijdsbestek van 4 uur.

In vak A was er winst voor Patrick Vroegh die op de kopstek aan de binnenzijde traag op gang kwam maar als een onverwoestbare diesel door bleef gaan en de brasem aan de gang kreeg en een zeer fraaie 24.9 kilo wist te scoren. Voor deze periode een onverwacht massief gewicht waar de weegploeg het even moeilijk mee had. Buurman Ed Verbaas viste zich met bijna 9 kilo naar een mooie tweede stek.

In vak B was het lijstaanvoerder Piet Zevenbergen die super lootte en op de staart van het vak de korf neer liet ploffen op 16 meter uit de kant en na een wat trage start overschakelde naar regelmatig een visje en zich met een mooie 16 kilo plus opnieuw naar een 1e plaats viste. De titel komt nu wel heel dicht bij voor Piet! Zijn buurman Rens van Bijsterveld scoorde een 2 met, heel effectief, slechts 1 aanbeet en 1 vis en 1620 gram.